nr 12 (262)
z dnia 20 listopada 2010
powrót do wydania bieżącego
zapraszamy | przeglądy prasy | autorzy | archiwum
AWANGARDA
Głównym tematem najnowszego numeru „Kwartalnika Filmowego” [70 (2010)] jest awangarda. Autorzy licznych szkiców starają się przybliżyć to pojęcie, osadzając je w historii kina polskiego i światowego (m.in. austriackim, brytyjskim, japońskim, chińskim). Patronem Pierwszej Awangardy Aleksander Wójtowicz mianuje w swym tekście, Charlie w Inkipo. Chaplin według Pierwszej Awangardy, Charliego Chaplina. Tekst ten polecamy także ze względu na przybliżenie w sposób niesztampowy postaci samego Chaplina. Autor wyjaśnia fenomen jego filmów niemych, a także to, dlaczego są one lepsze od tych, w których pojawił się głos.
Z kolei Ewa Mazierska w swym artykule zatytułowanym Rewizje historii Polski a „miękka awangarda” filmowa lat sześćdziesiątych bada pojęcie awangardy w kinie polskim. Autorka skupia się na trzech filmach: Salcie Konwickiego, Barierze Skolimowskiego i Molo Stolarza. Rozpatruje te filmy m.in. w kontekście historii Polski, opatrując je etykietą „miękkiej awangardy”.
NARÓD
Numer 3 (32) 2010 kwartalnika „Autoportret” w całości poświęcony jest zagadnieniom związanym z narodem. Tekst Miroslava Hrocha traktuje o „nowoczesnych narodach”, jest także próbą odpowiedzi na pytanie: Co było przyczyną powstania nacjonalizmu?
Dla wyjaśnienia pojęcia narodu konieczne jest przywołanie tematu tożsamości narodowej. Autorzy „Autoportretu” skupili się na problemie tożsamości narodowej w państwach Europy Środkowo-Wschodniej.
W tym numerze także o rywalizacji narodów o… grupę etniczną. Huculi, bo o nich mowa, to plemię niepowtarzalne i unikalne, dokonali czegoś niezwykle rzadkiego, nazwali miejsce swoim imieniem – stworzyli huculszczyznę. O micie huculskim przeczytamy w tekście Sens i sensacja, którego autorem jest Jurko Prochaśko.
W „Autoportrecie” przeczytamy także o stylu zakopiańskim; jego odmienności i niepowtarzalności. David Crowley w artykule Styl zakopiański − styl narodowy pokazuje drogę, jaką przeszedł styl, by z regionalnego stać się stylem narodowym.
Z kolei autorzy dwóch innych artykułów: Anna Vetraková (Atrakcyjny symbol Słowacji) i Antoni Kroh (Tatry narodów) przedstawiają Tatry jako symbol narodu polskiego i słowackiego. Starają się oni wyjaśnić, co takiego magicznego i niezwykłego jest w tych górach, że mieszkańcy zarówno Polski, jak i Słowacji wskazują na ten region jako reprezentatywny dla ich kraju.
EKOLOGIA
W najnowszym numerze „Fragile” [3 (9) 2010] – krakowskiego pisma kulturalnego – temat, który zawładnął dzisiejsze programy informacyjne, popularnonaukowe, a nawet manifestacje miejskie i wiece wyborcze: EKOLOGIA.
Autorzy przyglądają się związkom ekologii z kulturą. Z numeru dowiemy się m.in., czym jest ekokrytyka w literaturze (Julia Fiedorczuk, Ekokrytyka: bardzo krótkie wprowadzenie i krajobraz dźwiękowy w muzyce (Sebastian Bernat, Symfonia krajobrazu dźwiękowego świata).
Warto zwrócić uwagę, że dla autorów zamieszczonych w najnowszym numerze artykułów istotne jest połączenie przyjemnego z pożytecznym. Jako czytelnicy możemy poznać nie tylko motywy ekologiczne w niemieckiej powieści czy „filmach przyrodniczych” Wernera Herzoga, lecz także dowiedzieć się czegoś przydatnego. W tym celu koniecznie trzeba przeczytać artykuł Katarzyny Bodziony: Starożytne katastrofy ekologiczne, czyli nauka, której nie wyciągnęliśmy.
buduj Witrynę | © 2004 Fundacja Otwarty Kod Kultury | pytania? | kontakt