– „Foto Pozytyw” –
Aktywnie fotografujący twierdzą, że jest to pismo dla tych, którzy nie mają czasu/pieniędzy/ochoty, by korzystać z szerokiej gamy prasy fachowej, a mimo to chcą wiedzieć/widzieć wszystko/o wszystkim. Podobno wystarczy uważnie przejrzeć „Pozytyw” i już można uzyskać taki efekt.
ALE O CO CHODZI?
Nawet niefotografujący po przejrzeniu „magazynu nie dla wszystkich fotografów” mogą poczuć się usatysfakcjonowani oraz dobrze poinformowani. W temacie zdjęć i nie tylko. Nich sobie dla przykładu sięgną po nr 10 (40) 2002. W kwestii zdjęć – na zachętę – obejrzeć można krótką relację z Les Recontres de la Photographie w Arles, spotkania wszystkich fotografujących, wielkich i nieco mniejszych. Impreza wydaje się być magicznie wręcz malownicza i inspirująca, a tekst ilustrowany jest adekwatnymi fotkami. Niefotografującym może być naprawdę szkoda, że jednak nie fotografują. Zaś w kwestii „nie tylko” – pismo śmiało dotyka wątków nieartystycznych i nie chodzi tu o opisy najnowszych osiągnięć w dziedzinie techniki fotografowania. Przeczytać bowiem tu można pouczającą rozmowę z Pawłem Żukowskim, fotoedytorem magazynu „CKM”. O co chodzi? W skrócie: o efekt. Nic dodać, nic ująć.
Pomijając, chwilowo, tematy dotyczące „wielkiej” sztuki, zauważyć trzeba, że najważniejszy dla fotografa jest sprzęt: dlatego „Pozytyw” relacjonuje też targi Photokina. Aktywny fotograf się tu zatrzyma (słusznie!), a czytelnik fotografii przerzuci strony dalej (słusznie!). A dalej – rozmowa z Kayah, artystką która pomysłowo, z wyczuciem, profesjonalnie i od lat sama dba o swój image. Jako była modelka ma doświadczenie i co równie ważne, przyjaciół wśród znanych fotografików. Do tego – niebanalną urodę i coś do powiedzenia. Rozmowę mogą śmiało czytać nie tylko fani, ale też wszyscy ciekawi kulis skomplikowanych procesów, które współtworzą kolejne okładki płyt Kayah.
Nie wiadomo czy Tomek Sikora jest przyjacielem Kayah, ale to o tyle nie ma znaczenia, o ile jest on bohaterem innej „pozytywnej” prezentacji. Osobisty dziennik w obrazkach zatytułowany Minął rok to fotograficzny zapis roku z życia Tomka Sikory. Na zdjęciach twórca uwiecznia sam siebie w różnych, zaskakujących często, sytuacjach. Wszystko z odautorskim komentarzem, pisanym odręcznie, dla większego autentyzmu. Tę krótką opowieść można naprawdę polubić, od pierwszego wejrzenia.
Nie każdy za to potrafi polubić prace Nobuyoshi Arakiego. Izabela Jaroszewska, wykładowca i dyrektor Europejskiej Akademii Fotografii w Warszawie, nie przepada za tym sławnym artystą, ale docenia go i tłumacząc się z tego afektu przedstawia czytelnikowi szerszy aspekt egzotycznej twórczości. A warto uzmysłowić sobie istnienie archetypów i subtelnych nawiązań do sztuki japońskiej, zanim człowiek zetknie się z fotografiami Arakiego oko w oko. Najciekawsza jest jednak sama rozmowa z Izabelą Jaroszewską o Izabeli Jaroszewskiej. Artystka opowiada pięknie i malowniczo o swojej sztuce, o fotografii w ogóle, o koncepcjach artystycznych, co może brzmi nieco sucho, lecz w czytaniu jest fascynujące; opowiada też o zen i o tym, co najważniejsze. A w końcu zawsze najważniejsza jest miłość, bo: „Miłość jest zasadą budowy kosmosu”. Proste! Zatem szalenie trudno w kilku słowach podsumować pomysły i koncepcje Jaroszwskiej. Najlepiej wszystko odczytać samemu, a fotografie – samemu obejrzeć. Bo Jaroszewska to nie tylko ciekawa artystka, to ciekawy człowiek.
NA CO PATRZEĆ, NA CO NIE
Pozytyw rekomenduje też ukazujące się na rynku wydawniczym albumy. Zauważa ich sens lub bezsens, odniesienia oraz skutki. A tak się rzecz ma z Cyfrowym pamiętnikiem Natachy Merritt: są to erotyczne autoportrety, zdjęcia kochanków i kochanek robione „w trakcie” i bez żadnych niedomówień tytułową cyfrówką, album zaś wyjaśnia Tomek Ferenc. Znacząco pomijając wartość artystyczną dzieła, zwraca uwagę na kilka istotnych, uniwersalnych wręcz faktów: 1. na to, że „od lat jesteśmy systematycznie przeorientowywani na obraz, na jego wytwarzanie i konsumowanie”, 2. na trudną relację między sztuką i pornografią i 3. na nieubłagane nadejście cyfrowej ery obrazowania. Wprawdzie Pamiętnik Natachy nie zdobywa uznania w oczach recenzenta, ale zwiastuje „cyfrowy potop”. Czytelnik powinien poczuć się ostrzeżony.
Za to album Wiliama A. Ewinga Ciało po prostu nie mógł leżeć niezauważony na księgarskich półkach. I nie dlatego, że jest zbiorem fotografii różnych autorów, dotykających prawdy o miłości oraz pożądaniu, i że na 400 stronach prezentuje dzieje tych afektów zaklętych w kliszy. Już sama praca redaktorska jest godna podziwu, a i zdjęcia układają się w niebanalną opowieść o człowieku. Przy okazji Magdalena Kwiatkowska, opisująca album, formułuje warte zapamiętania rozróżnienie między malarstwem a fotografią: „(..)obraz powstaje w wyobraźni malarza, a zdjęcie jest głęboko zakorzenione z realnym świecie.” Niby oczywiste, a jakie konsekwencje dla sztuki! Tak czy inaczej, jeżeli ktoś posiada odpowiednie zasoby finansowe, może album ów zakupić bez obawy o jakość wartości artystycznych. Wysoka!
Oczywiście „Pozytyw” serwuje foto-konkurs, przy czym obejrzeć można niewątpliwie podnoszące poziom nadsyłanych prac, ładnie wyeksponowane, prezentacje fotograficzne. Młodzi adepci tej sztuki pokazują po kilka zdjęć różnych stylistycznie, kilka mikro-opowieści, obserwacji, wrażeń. A do tego – notka od twórcy. Dzięki kompleksowemu działaniu na zmysł wzroku oraz zmysł odpowiedzialny za kojarzenie, czytelnik może mieć świadomość, że z grubsza „czai” co w trawie piszczy, na co patrzeć i mniej więcej jak.
„Pozytyw” powielany jest na papierze wysokiej jakości, fotografie zatem nie są przekłamane. I tak, otwierając gazetę, można np. gładko przefrunąć wprost w tajemnicę Indii (Anita Andrzejewska) lub przeżyć refleksję nad śmiercią (rzeźnia, 4 rano, Małgorzata Kudzio). Wszystkie prezentowane zdjęcia są profesjonalne, „rozmawiają” z widzem językiem, którego zapis jest jednak całkiem twórczą pogawędką.
INSPIRACJE I MANIFESTY
Dzięki „magazynu nie dla wszystkich fotografów” laik możne np. odkryć istnienie Portalu Internetowego Latarnik (www.latarnik.pl). Warto tam zajrzeć, naprawdę, lecz co dużo ważniejsze – czytelnik ma okazję do zapoznania się z 6 regułami „Latarnika”. Nie dość, że ujęte są ładnie, nawiązują do trendu wytyczania pewnych granic w sztuce wizualnej (patrz Dogma), to mogą być nie lada inspiracją. Dla każdego. Gwoli wyjaśnienia: dobrze jest wiedzieć, że „Latarnik” jest koalicją fotografów, antropologów, polonistów i zbieraczy starych zdjęć, a celem owej koalicji jest m.in. zatrzymanie czasu i mądre pochylenie się nad dobrymi fotografiami. Sześć przejrzystych reguł dotyczy zaś głównie uczciwych relacji z tym, kogo/co się fotografuje oraz ogólnych uwag technicznych (np. tylko czerń i biel).
Bywalcy „Pozytywu” pamiętają, że do niedawna wyglądał inaczej, asortyment niedawno został poszerzony, głównie o „gadżety”. Niemniej fotografujący twierdzą, iż rzeczywiście jest to pismo dla nich, czyli tych którzy fotografują, a nie mają czasu, ochoty lub zaplecza finansowego, by korzystać z szerokiej gamy prasy fachowej. Podobno wystarczy zajrzeć do magazynu i ma się jakieś pojęcie. A dla niefotografujących dobra wiadomość to nade wszystko ta, że „Pozytyw” nadaje się i do oglądania, i do czytania. Co nie jest znowu takie częste w przypadku wąsko wyspecjalizowanych pism.
wersja do wydrukowania
- zobacz w najnowszym wydaniu:
- Może się zacznie robić ciekawie…
- Ukąszenie popowe
- Co myśli dziewczyna, która unosi sukienkę?
- „Dlatego” bardziej „Tylko Rock”
- Rokendrol w państwie pop
- KAKTUS NIE Z TEJ CHATKI
- POTOP POP-PAPKI
- WIĘCEJ NIŻ DWA ŚWIATY
- Czas kanibalów
- Przystanek „Paryż”
- Spodziewane niespodzianki
- Złudny i niebezpieczny
- Faszyzm czai się wszędzie
- OD KOŃCA DO POCZĄTKU
- O muzyce do czytania i gazecie do słuchania
- Dreptanie wokół czerwonej zmory
- Rozkoszne życie chełbi
- Emigranci, krytycy i globalizujące autorytety
- Zielono mi
- Roczniki siedemdziesiąte?
- Od rytuału do boiska piłkarskiego
- O potrzebie rastryzmu
- Sen o Gombrowiczu
- Pozytywnie
- Manewry z dźwiękami
- Kochajmy zabytki (czasopiśmiennictwa) – tak szybko odchodzą
- Co tam, panie, na Litwie?
- Literatura – duch fartowny czy hartowny?
- Nostalgiczne klimaty
- Wyostrzony apetyt
- Szanujmy wspomnienia
- Papier kontra ekran
- Nie zagłaskać poety
- Papier czy sieć?
- Rutynowe działania pism fotograficznych
- Papiery wartościowe
- Kolesiowatość
- MODNA MUZYKA NOSI FUTRO
- Semeniszki w Europie Środkowo-Wschodniej
- Zimowa trzynastka
- Popkultura, ta chimeryczna pani
- Patron – mistrz – nauczyciel?
- Rita kontra Diana
- Słodko-gorzkie „Kino”
- O produkcji mód
- Gorące problemy
- GDY WIELKI NIEMOWA PRZEMÓWIŁ
- Bigos „Kresowy”
- W TONACJI FANTASY Z DOMIESZKĄ REALIZMU
- KRAJOBRAZ MIEJSKI
- Z DOLNEJ PÓŁKI
- KINO POFESTIWALOWE
- MATERIALNOŚĆ MEBLI
- ŹLE JEST…
- NOSTALGIA W DRES CODZIENNOŚCI UBRANA
- MŁODE, PONOĆ GNIEWNE
- WIEDEŃ BEZ TORTU SACHERA
- JAZZ NIE ZNA GRANIC
- WIDOK ŚWIATA Z DZIEWIĄTEJ ALEI
- KINO I NOWE MEDIA
- PO STRONIE WYOBRAŹNI
- AMERYKAŃSKIE PSYCHO
- CZEKAJĄC NA PAPKINA
- MUZYKA, PERWERSJA, ANGIELSKI JĘZYK
- SZTUCZNE CIAŁA, CIAŁA SZTUKI
- IKONY, GWIAZDY, ARTYŚCI
- MÓWIENIE JĘZYKIEM TUBYLCÓW
- CZAS OPUŚCIĆ SZKOŁĘ
- MAŁA, UNIWERSALNA
- Baronowie, młodzi zahukani i samotny szeryf
- ROZBIĆ CODZIENNOŚĆ, ALE NAJPIERW JĄ WYTRZYMAĆ
- TECHNO, KLABING, REKLAM CZAR
- NASZE ULICE
- Z SOPOTU I Z WIĘCBORKA
- KRAJOBRAZ PO GDYNI
- KOMPUTER DO PODUSZKI?
- NA USŁUGACH CIAŁA
- WALLENROD Z KOMPLEKSAMI
- PARADA STAROŚCI
- INKOWIE A SPRAWA POLSKA
- CZAROWNYCH CZAROWNIC CZAR
- POSZUKIWACZE ARCHITEKTURY OBIEKTYWNEJ
- 2002 W KINIE
- GADKI KONIECZNIE MAGICZNE
- Widoki z pokoju Morettiego
- NIE REWOLUCJA, CHOĆ EWOLUCJA
- CZAR BOLLYWOODU
- ALMODOVAR ŚWINTUSZEK, ALMODOVAR MORALISTA
- NIEJAKI PIRELLII I TAJEMNICA INICJACJI
- W BEZNADZIEJNIE ZAANGAŻOWANEJ SPRAWIE
- GANGSTERZY I „PÓŁKOWNICY”
- WYRODNE DZIECI BACONA
- CO TY WIESZ O KINIE ISLANDZKIM?
- BYĆ JAK IWASZKIEWICZ
- MŁODY INTELIGENT W OKOPIE
- O PRAWDZIWYCH ZWIERZĘTACH FILMOWYCH
- JEDNI SOBIE RZEPKĘ SKROBIĄ, DRUDZY KALAREPKĘ
- ZJEŚĆ SERCE I MIEĆ SERCE
- DON SCORSESE – JEGO GANGI, JEGO FILMY, JEGO NOWY JORK
- PONIŻEJ PEWNEGO POZIOMU… ODNOSZĄ SUKCES
- ANTENOWE SZUMY NOWE
- BOOM NA ALBUM
- O BŁAZNACH I PAJACACH
- EKSPRESJA W OPRESJI
- BARIERY DO POKONANIA
- UWAŻAJ – ZNÓW JESTEŚ W MATRIKSIE
- NATURA WYNATURZEŃ
- ZABAWNA PRZEMOC
- DLATEGO RPG
- WIEKI ALTERNATYWNE
- CZARODZIEJ MIYAZAKI
- DYLEMATY SZTUKI I MORALNOŚCI
- WYMARSZ ZE ŚWIĄTYNI DOBROBYTU
- MUZA UKRYTA I JAWNE PRETENSJE
- BO INACZEJ NIE UMI…
- PORTRET BEZ TWARZY
- BYĆ ALBO NIE BYĆ (KRYTYKIEM)
- MODLITWA O KASKE
- ZA KAMERĄ? PRZED KAMERĄ?
- CZY PAN KOWALSKI POJEDZIE DO WARSZAWY?
- OSTALGIA, NOSTALGIA, SOCNOSTALGIA
- TORUŃSCY IMIGRANCI
- OFFOWA SIEĆ FILMOWA
- BO TO ZŁA KOBIETA BYŁA...
O femme fatale i innych mitach
- Z GAŁCZYŃSKIM JAK BEZ GAŁCZYŃSKIEGO
- KONFERANSJERKA
- CZYTANIE JAKO SZTUKA (odpowiedź)
- BERLIŃSKIE PRZECHADZKI
- GRY WOJENNE
- WYDZIELINY NADWRAŻLIWOŚCI
- ŚMIERĆ ADAMA WIEDEMANNA (polemika)
- MIĘDZY MŁOTEM A KILOFEM
- DEMONTAŻ ATRAKCJI
- POPATRZEĆ PRZEZ FLUID
- W CIENIU ZŁOTYCH PALM
- 3 X L – LIBERATURA, LESBIJKI, LITERNET ALBO LOS, LARUM, LITOŚĆ
(a do tego: pracy precz!)
- WSZYSCY Z HRABALA
- NA CZYM GRASZ, CZŁOWIEKU?
- FILM W SZKOLE, SZKOŁA W FILMIE
- MARTWA NATURA Z DŹWIGIEM
- ROGI BYKA, NERWICE I ZIELONY PARKER
- ZMIERZCH MIESIĘCZNIKÓW
- CZARNOWIDZTWO – CZYTELNICTWO
- DALEKO OD NORMALNOŚCI
- NIE-BAJKA O ODCHODACH DINOZAURA
- ŁYDKA ACHILLESA
- DLACZEGO KOBIETY WIĘCEJ…?
- LIBERACKI SPOSÓB NA ŻYCIE
- PRORADIOWO, Z CHARAKTEREM
- KOSZMAR TEGOROCZNEGO LATA
- KRAKOWSKIE FOTOSPRAWY
- PROBLEMY Z ZAGŁADĄ
- CZAS GROZY
- KOMU CYFRA?
- APIAT’ KRYTYKA
- NASZA MM
- UWIERZCIE W LITERATURĘ!
- W POSZUKIWANIU UTRACONEJ TOŻSAMOŚCI
- ZA GÓRAMI, ZA DECHAMI…
- FRAZY Z „FRAZY”
- TARANTINO – KLASYK I FEMINISTA?
- UTRACIĆ I ODZYSKAĆ MATKĘ
- WIELE TWARZY EUROCENTRYZMU
- IRAK: POWTÓRKA Z LIBANU?
- NIEPOKOJE WYCHOWANKA KOMIKSU
- I FOTOGRAFIA LECZY
- STANY W PASKI
- MIĘDZY MŁOTEM RYNKU A KOWADŁEM SENSU
- POŻYTKI Z ZAMKNIĘTEJ KOPALNI
- CZACHA DYMI...
- DYSKRETNY UROK AZJI
- PODZIELAĆ WŁASNE ZDANIE
- FORUM CZESKIEGO JAZZU
- NADAL BARDZO POTRZEBNE!
- KONTESTACJA, KONTRKULTURA, KINO
- PIĘKNE, BO PRZEZROCZYSTE
- DEKALOG NA BIS
- SPAL ŻÓŁTE KALENDARZE
- WYBIJA PÓŁNOC?
- A PO KAWIE SADDAM
- TRZECIE OKO
- ANGLIA JEST WYSPĄ!
- CO W ZDROWYM CIELE
- CHASYDZKI MCDONALD JUDAIZMU?
- PEJZAŻE SOCJOLOGICZNE
- SZTUKA CODZIENNOŚCI SZUKA
- PASJA
- KOGO MASUJĄ MEDIA?
- DWAJ PANOWIE A.
- NOWA FALA Z ZIARENEK PIASKU
- ULEGANIE NA WEZWANIE
- BERLIN PO MURZE
- I WCZORAJ, I DZIŚ
- MOJE MIASTO, A W NIM...
- WYNURZAJĄCY SIĘ Z MORZA
- TYLKO DLA PAŃ?
- TAPECIARZE, TAPECIARKI! DO TAPET!
- NIE TAKIE POPULARNE?
- FOTOGRAF I FILOZOF
- MODNIE SEKSUALNA RITA
- KONTAKT Z NATURĄ KOLORU
- MATKI-POLKI, PATRIOCI I FUTBOLIŚCI
- POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI PO HUCULSKU
- NARODZINY SZPIEGOSTWA
- ZJEDNOCZENIE KU RÓŻNORODNOŚCI
- NIEPEWNI GRACZE GIEŁDOWI
- „KOCHAĆ” – JAK TO ŁATWO POWIEDZIEĆ
- MADE IN CHINA
- Proza pedagogicznych powikłań
- „NIE MA JUŻ PEDAŁÓW, SĄ GEJE”
- MY, KOLABORANCI
- zobacz w poprzednich wydaniach:
- O PRAWDZIWYCH ZWIERZĘTACH FILMOWYCH
- KONTAKT Z NATURĄ KOLORU
- Co tam, panie, na Litwie?
|
|