| – „Dialog” –
 
      Redakcja „Dialogu” w numerze 5-6/2002 ogłosiła wyniki organizowanego przez siebie i Teatr Polski we Wrocławiu Konkursu Dramaturgicznego. Pierwszej nagrody nie przyznano, drugą otrzymał Przemysław Nowakowski za Trzy kobiety wokół mego łóżka, trzecią – sztuka Pawła Sali Od dziś będziemy dobrzy. Zainteresowanie, jakie dramat Pawła Sali wzbudził wśród członków jury i widowni Tygodnia Sztuk Odważnych zorganizowanego przez Teatr im. Kochanowskiego w Radomiu, skłoniło redakcję do opublikowania zarówno tekstu sztuki, jak i serii wypowiedzi, skupiających się wokół problematyki przestępczości nieletnich, patologii społecznych, kryzysu wartości i pokoleniowych depresji. Temat ten przewija się w całym numerze, jednak wprost do – jak pisze redakcja w krótkim wstępie – „gorącego problemu społecznego” odnosi się blok tekstów zatytułowany Od kiedy będziemy dobrzy?. 
Sztuką Sali zajęła się najpierw Barbara Fatyga prezentując tekst Etykieta marginesu opatrzony znaczącym podtytułem Uwagi badacza młodzieży. Autorytet badacza młodzieży posłużył wpierw do stwierdzenia, że „Od dziś będziemy dobrzy wydaje mi się bardzo udanym  przykładem współczesnej dramaturgii” i napisania kilku akapitów, w których autorka podkreśla sprawność autora i jego wyczucie języka, zwraca uwagę na statyczną sytuację sceniczną, uwypuklającą drastyczność poszczególnych epizodów oraz brak dydaktycznych akcentów. I dobrze, bo Sali należy się pochwała. Mam natomiast wątpliwości, czy z zastosowania warsztatu socjologa do analizy tekstu dramatycznego,  wynika cokolwiek prócz skonstatowania kilku prawd nienowych (które przynoszą kolejne partie artykułu): niemożności porozumienia w obrębie obowiązującego systemu aksjologicznego, banalizacji zła, rozpadu norm i wartości zastępowanych użytkową „etykietą” zamkniętych i zmarginalizowanych grup społecznych. Potraktowane tych prawd z całą powaga jako wykładni dramatu mogłoby okazać się mordercze dla ewentualnej inscenizacji. Jednak Barbara Fatyga jako socjolog niewątpliwie daje pewien glejt Pawłowi Sali: dramat przystaje do socjologicznych tez i statystyk.
 Ewa Nowakowska, autorka drugiej wypowiedzi (Od rzemyczka przez koniczka do…?), także socjolog, ciężko wzdycha nad losem młodocianych przestępców („Czy mają szansę na życie w zgodzie ze społeczeństwem – na wolność, pracę, miłość, rodzinę i sukcesy życiowe? Ani obserwacja codziennych realiów, ani wyniki badań pedagogicznych, psychologicznych i pokrewnych nie upoważniają do optymizmu”), podkreśla nieskuteczność działań resocjalizacyjnych i bezradność pedagogów („Oni mają przywrócić społeczeństwu jednostki zdemoralizowane, pozbawione uczuć wyższych, zagrażające swoją agresją bezpieczeństwu nas wszystkich. Czy mają po temu odpowiednią wiedzę, umiejętności, narzędzia? Zawieszam  to pytanie bez odpowiedzi.”).  Niestety, większość poruszanych  kwestii pozostawia się bez odpowiedzi. I trudno się temu dziwić czy oczekiwać czegoś więcej. Choć szkoda, że dialog socjologów z tekstem dramatycznym ograniczył się w gruncie rzeczy do  aprobującego przyklepania „słuszności” tekstu Pawła Sali.
 Trzeci w zestawie artykuł Sylwestra Latkowskiego, autora Blokersów (kadry z tego filmu ilustrują szpalty), artykuł pod takim samym jak film tytułem, jest gatunkowo zupełnie odmienny. Autor pisze o swoich doświadczeniach. Byłem. Widziałem. Znam. Przywołuje konkretnych ludzi, ich ksywy,  tytuły płyt hiphopowych, osiedla, miejsca spotkań.  Ten konkret jest wielkim walorem tekstu, autor nie udaje obiektywnego mediatora, stanowczo staje po stronie „ludzi wkurzonych”. Pisze ostro, w tonie oskarżycielskim, a oskarża media, społeczeństwo, instytucje wychowawcze. Jako jedyny podnosi kwestię hiphopu, jego roli integracyjnej i – poniekąd – terapeutycznej („Młody człowiek potrzebuje przede wszystkim akceptacji. Nie akceptacji w sensie ogólnym, tylko akceptacji dla tego, co robi.”).
 Już poza blokiem Od kiedy będziemy dobrzy? do filmu  Sylwestra Latkowskiego nawiązuje Marek Radziwon  (Nie wierzcie Teresce).  Obszerny artykuł rozpoczyna  się od próby rozsupłania semantycznego węzła, w jaki media zmieniły pojęcie „blokersa”. Stwierdziwszy, że termin ten „znaczy tyle, ile akurat chce się przez niego rozumieć i domaga się redefinicji, jeśli ma komukolwiek służyć” autor wymienia sposoby eksploatowania rozmaicie pojmowanego blokersa przez rynek fonograficzny, reklamę, telewizję i sport. To zestawienie świadczy tyleż o żywotnym zainteresowaniu mediów problemami społecznymi, ile o – i na to Marek Radziwon kładzie akcent – cynicznym eksploatowaniu modnych tematów. Dostało się przede wszystkim tytułowej Teresce,  czyli nagrodzonemu w Gdyni filmowi Roberta Glińskiego Cześć, Tereska. Autor zmienia szeroki, eseistyczny tok wywodu na recenzencki szturm. Z pasją obnaża mistyfikacje reżysera, zarzuca mu nieudolne wspieranie się cudzymi pomysłami formalnymi (podpieranie się manifestem Dogmy), banalność przekazu intelektualnego, schematyzm fabuły i postaci. Niezaprzeczalny atut filmu – zaangażowanie Aleksandry Gietner i Karoliny Sobczak – określa jako „zabieg reklamowy, który większość recenzentów zechciała określić jako zabieg artystyczny”. Nie zapomina przy tym wytknąć Glińskiemu marnego pedagogicznego efektu jego decyzji. Polemizuje w równym stopniu z artystycznymi decyzjami reżysera, co z entuzjastycznymi opiniami krytyki i decyzją gdyńskiego jury. Nie wiadomo jednakże na czym spoczywa główny ciężar zarzutów. Tytuł zdaje się wskazywać na fundamentalną nieuczciwość twórców filmu, tekst dotyka po trosze wszystkich jego aspektów i w trakcie lektury gubię się w hierarchii stosowanych przez krytyka kryteriów. Najistotniejsze chyba jest, że w całym bloku artykułów poświęconych rozmaitym Tereskom jego wypowiedź  jako jedyna zatrzymuje się na poziomie sądów estetycznych. A te są z natury arbitralne.
 Gorący problem to także twórczość Sarah Kane. Po premierach w Teatrze Rozmaitości (Oczyszczeni w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego i 4.48  Psychosis w reżyserii Grzegorza Jarzyny) przetoczyła się przez mniej i bardziej kulturalną prasę nawałnica o niespotykanym dotąd natężeniu. Spazmatyczne zachwyty jednych, gniewne i oburzone gromy innych, zaciekłe polemiki , dyskusje redakcyjne, akty strzeliste i zjadliwe szyderstwa świadczą o tym, że zjawisku nie sposób odmówić energii i siły oddziaływania. „Zjawisko” to wygodne określenie, bo sami adwersarze  nie dookreślają często, czy przedmiotem ich sporów jest dramaturgia Sarah Kane, czy wybryki „młodszych zdolniejszych” polskiego teatru. Albo też i zdegenerowane gusta widowni.
 Na łamach „Dialogu” głos w sprawie zabiera Józef Kelera, tytułując swój tekst Grand Guignol na dzień dzisiejszy i  już na wstępie streszczając niewtajemniczonym  zasadnicze cechy paryskiego teatrzyku grozy (morderstwa, porwania, tortury, duchy itp.). Wielbiciele Sarah Kane  wywodzili jej twórczość od Szekspira i Becketta, cóż więc szkodzi przeciwnikom przypisać jej tak niską proweniencję. Bo choć Józef Kelera raz po raz przyjmuje ton pobłażliwego wujaszka („Myślę o niej prawie czule. Myślę o niej stokroć lepiej niż o tych wszystkich samozwańczych spadkobiercach, co z fanfarami i okrzykami eksploatują teraz jej gest nie płacąc za to żadnej ceny.”), to cel jego, skądinąd  dowcipnej, wypowiedzi jest oczywisty. Nie poprzestaje zresztą na tytułowym Grand Guignol i mnoży nawiązania: „Miłość Fedry mógłby napisać Giraudoux, który po długim i męczącym śnie obudził się z amputowanym poczuciem humoru”, w  Łaknąć „Kane grzęźnie i gubi pantofelki w pogoni za Beckettem, w Oczyszczonych bezwiednie wskrzesza ekspresjonistyczne  Ich Drama”. Ta wyliczanka prowadzi  do stwierdzenia, że „fabułka dramatyczna, którą sobie Sarah  Kane ułożyła, w jakiś niedocieczony dla nas sposób była jej  prywatną bajką i była bajką tak własną, że musiała być właśnie w ten sposób napisana”.  Efektowna wolta od protekcjonalnej kpiny do pobłażliwego machnięcia ręką na poczynania nadwrażliwej pannicy.
 Do Warlikowskiego Józef Kelera zabiera się z większym respektem. Podnosi jego roztropność, reżyserską sprawność i talent. Nie skąpi przewrotnych pochwał wysublimowanej inscenizacji, a potem wypala z grubej rury serią znanych już zarzutów: intelektualna i emocjonalna pustka, efekciarstwo, epatowanie golizną, hołdowanie modom i schlebianie publiczności, „złaknionej dyskretnej prowokacji”. No i wreszcie sterroryzowanie tejże publiczności, która długo i głośno bije brawo w obawie, że okaże się nienowoczesna. „Chwyciłem pióro z irytacji” – przyznaje Józef Kelera. To chyba całkiem niezła  motywacja, zirytowanemu pióru  można pozazdrościć werwy i giętkości. Ale sam przedmiot tak zaciętych polemik czeka wciąż na rzetelną, chłodną analizę.
 
 
 
 
 wersja do wydrukowania
 
 
 
zobacz w najnowszym wydaniu:Może się zacznie robić ciekawie…Ukąszenie popoweCo myśli dziewczyna, która unosi sukienkę?„Dlatego”  bardziej  „Tylko Rock” Rokendrol w państwie popKAKTUS  NIE  Z  TEJ  CHATKIPOTOP POP-PAPKIWIĘCEJ  NIŻ  DWA  ŚWIATYCzas kanibalówPrzystanek „Paryż”Spodziewane niespodziankiZłudny i niebezpiecznyFaszyzm czai się wszędzieOD KOŃCA DO POCZĄTKUO muzyce do czytania i gazecie do słuchaniaDreptanie wokół czerwonej zmoryRozkoszne życie chełbi Emigranci, krytycy i globalizujące autorytetyZielono miRoczniki siedemdziesiąte?Od rytuału do boiska piłkarskiegoO potrzebie rastryzmuSen  o GombrowiczuPozytywnieManewry z dźwiękamiKochajmy zabytki (czasopiśmiennictwa) – tak szybko odchodząCo tam, panie, na Litwie?Literatura  – duch fartowny czy hartowny?Nostalgiczne klimatyWyostrzony apetytSzanujmy wspomnieniaPapier kontra ekranNie zagłaskać poetyPapier czy sieć?Rutynowe działania pism fotograficznychPapiery wartościoweKolesiowatośćMODNA  MUZYKA  NOSI  FUTROSemeniszki w Europie Środkowo-WschodniejZimowa trzynastkaPopkultura, ta chimeryczna paniPatron – mistrz – nauczyciel?Rita kontra DianaSłodko-gorzkie „Kino”O produkcji módGDY WIELKI NIEMOWA PRZEMÓWIŁBigos „Kresowy”W TONACJI  FANTASY Z DOMIESZKĄ REALIZMUKRAJOBRAZ MIEJSKIZ DOLNEJ PÓŁKIKINO POFESTIWALOWEMATERIALNOŚĆ MEBLIŹLE JEST…NOSTALGIA W DRES CODZIENNOŚCI UBRANAMŁODE, PONOĆ GNIEWNEWIEDEŃ BEZ TORTU SACHERAJAZZ NIE ZNA GRANICWIDOK ŚWIATA Z DZIEWIĄTEJ ALEIKINO I NOWE MEDIAPO STRONIE WYOBRAŹNIAMERYKAŃSKIE PSYCHOCZEKAJĄC NA PAPKINAMUZYKA,  PERWERSJA, ANGIELSKI  JĘZYKSZTUCZNE CIAŁA, CIAŁA SZTUKIIKONY, GWIAZDY, ARTYŚCIMÓWIENIE  JĘZYKIEM  TUBYLCÓWCZAS OPUŚCIĆ SZKOŁĘMAŁA, UNIWERSALNABaronowie, młodzi zahukani i samotny szeryfROZBIĆ CODZIENNOŚĆ, ALE NAJPIERW JĄ WYTRZYMAĆTECHNO, KLABING, REKLAM CZARNASZE ULICEZ SOPOTU I Z WIĘCBORKA KRAJOBRAZ PO GDYNIO TZW. WSZYSTKIM – W „POZYTYWNYM”  ŚWIETLEKOMPUTER DO PODUSZKI?NA USŁUGACH CIAŁAWALLENROD Z KOMPLEKSAMIPARADA STAROŚCIINKOWIE A SPRAWA POLSKACZAROWNYCH CZAROWNIC CZARPOSZUKIWACZE ARCHITEKTURY OBIEKTYWNEJ 2002 W KINIEGADKI KONIECZNIE MAGICZNE Widoki z pokoju Morettiego NIE REWOLUCJA, CHOĆ EWOLUCJACZAR BOLLYWOODUALMODOVAR ŚWINTUSZEK, ALMODOVAR MORALISTANIEJAKI  PIRELLII  I  TAJEMNICA  INICJACJIW BEZNADZIEJNIE ZAANGAŻOWANEJ SPRAWIEGANGSTERZY I „PÓŁKOWNICY”WYRODNE DZIECI BACONACO TY WIESZ O KINIE ISLANDZKIM?BYĆ JAK IWASZKIEWICZMŁODY INTELIGENT W OKOPIEO PRAWDZIWYCH ZWIERZĘTACH FILMOWYCH JEDNI SOBIE RZEPKĘ SKROBIĄ, DRUDZY KALAREPKĘZJEŚĆ SERCE I MIEĆ SERCEDON SCORSESE – JEGO GANGI, JEGO FILMY, JEGO NOWY JORKPONIŻEJ PEWNEGO POZIOMU… ODNOSZĄ SUKCESANTENOWE SZUMY NOWEBOOM NA ALBUMO BŁAZNACH I PAJACACHEKSPRESJA W OPRESJIBARIERY DO POKONANIAUWAŻAJ – ZNÓW JESTEŚ W MATRIKSIENATURA WYNATURZEŃZABAWNA PRZEMOCDLATEGO RPGWIEKI  ALTERNATYWNECZARODZIEJ  MIYAZAKIDYLEMATY SZTUKI I MORALNOŚCI WYMARSZ ZE ŚWIĄTYNI DOBROBYTUMUZA UKRYTA  I  JAWNE  PRETENSJEBO INACZEJ NIE UMI…PORTRET BEZ TWARZYBYĆ ALBO NIE BYĆ (KRYTYKIEM)MODLITWA O KASKEZA KAMERĄ? PRZED KAMERĄ?CZY PAN KOWALSKI POJEDZIE DO WARSZAWY?OSTALGIA, NOSTALGIA, SOCNOSTALGIATORUŃSCY IMIGRANCIOFFOWA SIEĆ FILMOWA BO TO ZŁA KOBIETA BYŁA... O femme fatale i innych mitach
Z GAŁCZYŃSKIM JAK BEZ GAŁCZYŃSKIEGO  KONFERANSJERKACZYTANIE JAKO SZTUKA (odpowiedź)BERLIŃSKIE PRZECHADZKI GRY WOJENNE WYDZIELINY NADWRAŻLIWOŚCIŚMIERĆ ADAMA WIEDEMANNA (polemika)MIĘDZY MŁOTEM A KILOFEMDEMONTAŻ ATRAKCJIPOPATRZEĆ PRZEZ FLUIDW CIENIU ZŁOTYCH PALM3 X L – LIBERATURA, LESBIJKI, LITERNET ALBO LOS, LARUM, LITOŚĆ (a do tego: pracy precz!)
WSZYSCY Z HRABALANA CZYM GRASZ,  CZŁOWIEKU?FILM W SZKOLE, SZKOŁA W FILMIEMARTWA NATURA Z DŹWIGIEMROGI BYKA, NERWICE I ZIELONY PARKERZMIERZCH MIESIĘCZNIKÓWCZARNOWIDZTWO – CZYTELNICTWODALEKO OD NORMALNOŚCINIE-BAJKA O ODCHODACH DINOZAURAŁYDKA ACHILLESADLACZEGO KOBIETY WIĘCEJ…?LIBERACKI SPOSÓB NA ŻYCIEPRORADIOWO,  Z  CHARAKTEREMKOSZMAR TEGOROCZNEGO LATAKRAKOWSKIE  FOTOSPRAWY PROBLEMY Z ZAGŁADĄCZAS GROZYKOMU CYFRA?APIAT’  KRYTYKANASZA MMUWIERZCIE W LITERATURĘ!W POSZUKIWANIU UTRACONEJ TOŻSAMOŚCIZA GÓRAMI, ZA DECHAMI…FRAZY Z „FRAZY”TARANTINO – KLASYK I FEMINISTA?UTRACIĆ I ODZYSKAĆ MATKĘWIELE TWARZY EUROCENTRYZMUIRAK: POWTÓRKA Z LIBANU?NIEPOKOJE WYCHOWANKA KOMIKSUI   FOTOGRAFIA   LECZYSTANY W PASKIMIĘDZY MŁOTEM RYNKU A KOWADŁEM SENSUPOŻYTKI Z ZAMKNIĘTEJ KOPALNICZACHA DYMI...DYSKRETNY UROK AZJIPODZIELAĆ WŁASNE ZDANIEFORUM CZESKIEGO JAZZUNADAL BARDZO POTRZEBNE!KONTESTACJA, KONTRKULTURA, KINOPIĘKNE, BO PRZEZROCZYSTEDEKALOG NA BISSPAL ŻÓŁTE KALENDARZEWYBIJA PÓŁNOC?A PO KAWIE SADDAMTRZECIE OKOANGLIA JEST WYSPĄ!CO W ZDROWYM CIELECHASYDZKI MCDONALD JUDAIZMU?PEJZAŻE SOCJOLOGICZNESZTUKA CODZIENNOŚCI SZUKAPASJAKOGO MASUJĄ MEDIA? DWAJ PANOWIE A.NOWA FALA Z ZIARENEK PIASKUULEGANIE NA WEZWANIEBERLIN PO MURZEI WCZORAJ, I DZIŚMOJE MIASTO, A W NIM...WYNURZAJĄCY SIĘ Z MORZATYLKO DLA PAŃ?TAPECIARZE, TAPECIARKI! DO TAPET!NIE TAKIE POPULARNE?FOTOGRAF I  FILOZOFMODNIE SEKSUALNA RITAKONTAKT  Z  NATURĄ  KOLORU MATKI-POLKI, PATRIOCI I FUTBOLIŚCIPOWRÓT  DO  PRZESZŁOŚCI  PO  HUCULSKUNARODZINY SZPIEGOSTWA ZJEDNOCZENIE KU RÓŻNORODNOŚCINIEPEWNI GRACZE GIEŁDOWI„KOCHAĆ” – JAK TO ŁATWO POWIEDZIEĆMADE IN CHINAProza pedagogicznych powikłań„NIE MA JUŻ PEDAŁÓW, SĄ GEJE”MY, KOLABORANCIzobacz w poprzednich wydaniach:WYNURZAJĄCY SIĘ Z MORZAPOPATRZEĆ PRZEZ FLUIDTECHNO, KLABING, REKLAM CZAR |  |