Nr 15 (97)
z dnia 22 maja 2004
powrót do wydania bieżącego
 
komunikaty | przegląd prasy | wybrane artykuły | konkursy | autorzy | archiwum     
 

NIEBEZPIECZNE ZABAWY OBRAZEM
   
Krzysztof Cibor

   
   
Obraz, w jeszcze większym stopniu niż słowo pisane, jest otwarty na wieloznaczność. Możliwe sensy dzieła są w przypadku obrazu o wiele liczniejsze niż sensy zakładane przez twórcę i sensy odczytane przez odbiorcę. Intencje twórcy obrazu mogą się w ogóle nie spotkać z intencjami odbiorcy. Wieloznaczność niełatwo poddaje się kontroli. To być może jeden z powodów, dla których Bóg zakazał Narodowi Wybranemu tworzenia swoich wizerunków. Wolał pozostać w słowie, które daje się sprowadzić do jednego literalnego sensu. I choć to nie literalny sens rządzi znaczeniem, dyspozytariusze słowa mogą łatwo ocenić, czy dana interpretacja nie jest przypadkiem „grzechem, który sprowadza śmierć”.